Rêber Apo
Di nîviya sedsala 20’an de, di nav rewþþenbirên
gûftugo pêþ dixistin de, rastiya gelê Kurd hat kirp kirin. Yê herî
bingeh ev herikîn di nav kevneþopiya Tirkiye de destpê kir. Kevneþopa
çepê Tirkiyê ya pêngava salên 70’an, hêþt ku zanistiya gelê Kurd bikeve
rojevê. 1970’an de dengê ciwan pir bê tirs û gêþ bû. Di dema
dardakirinê de dirûþmeya Denîz gezmîþ û hevalên wî ya ji bo biratiya
gelê Tirk û Kurd, xwedî wateyeke dîrokî bû. Di serî de hilperînên Mahîr
Çayan, Ýbrahîm Kaypakkaya û pir þoreþgerên din heman wateyê hildigirt.
Bi awayeke wêrek bilêvkirina birayatiya gelan a rêhevalên min, rengê
rêwîtiya min a jiyanê diyar dikir. Ji bo min piþtî þahadeta van
rêhevalên leheng, þopandina doza wan û pêkanîna xweyalên wan bû wek
meseleyeke namûs ê.
Ez hevalê Denîz, Mahîr û Îbrahîman
bûm. Ez þervanê tolhildana Mazlum, Xeyrî, Kemal û Ferhatan bûm. Di
serdemeke wisa de, ji tevahiya van mînakên dîrokê re bûm mînakê dawî yê
serwextiyê. Di doza van abîdeyên mirovatî de ne tenê þer, hewlê wan ê
aþtiyê jî hebû. Di nav qadên ku her milê wî xefikê ve tijeye de
bêtirsbûn. Heger wan ciwanan ewqas agîd û bêtirs xwedî hebûna gelan
derketin, heger di min de jî hestê rûmetiyê hebe, min ê heta dawî xeta
van ciwanan biþopan da. Di Kizildere de þahadeta Mahîr Çayan, îdama
Denîz Gezmîþ, erkê girêdanê dabû li ser milên me. Êdî xwendina
dibistanê tenê derfeteke bû. Êdî mîsoger bû ku ezê bi navê gel
tevbigeriya ma. Lê di destpeke de navê gelê ku di darê îdamê de hate
kîrkirin, yanî gelê min çi rewþê de dijî? Di destpeke de pêwîst bû ku
em vê yekê bizanibin. Tiþtê ku me di milê piratîk û teorîk de pêþxist,
vebûna Kizildere ye. Wek tovêkê ye. Mahîr û Denîz ketin nav axê, me di
wê xakê de þîn da, em derketin û belav bûn. Ji bo sempatîzanên bi namûs
ên wek me þahadeta Kýzýldere a Mahîran, dardekirina Denîzan, erkê
þopandina bîranînan dida.
Di destpêka avakirina PKK’ê
de, ev kom ji 12’deh kesan pêkdihat. Ev kom pir bi rêxistin an jî bi
serwext nebû. Temenê xwe ji feqîrtiyê digirt û dirûstbûn
taybetmendiyeke herî bingeh bû. Civak ji van mil û taybetmendiya wan re
nirxeke mezin dida. Di þêwazê têkoþîna wan de milê herî balkeþ
derdikete pêþ propagandaya bi axaftin bû. Bi awayeke sînor balevok û
daxûyanî weþan dikirin. Di wê komê de yê herî fedakar û dirûst Hakî
KARER bû. Ger 1977’an de þahadeta wî çêneba, divê ku ev kom ewqas zû
berbi radîkalîzmê ve neçûba. Di vir de þipandina heye pir balkeþe. Çawa
ku çarmixkirina Îsa, hawariyên wî pir bi bawer û bi biryar kir e û di
vê bingehê de ramanê wî ji her deverê cîhanê re belav bû, þahadeta Hakî
Karer jî heman encamê re rê vekire. Pîvanê girêdanbûna bîranîna þehîdan
þopandina xetê û bi awayeke biryar ketina nav xebatan bû. Taybetmendî û
bandorên komplogeran ê ku dixwest belav bike, me berbi hê bêhtir
radîkalbûnê ve birin. Di bûyera PKK’ê de komploya yekem, di milê îdîa,
cîdîbûn û mijara mezinbûnê de roleke mezin liyîst. Ger ev komplo
nehatiba pêkanîn, wê demê ev kom çi þêwazê bigirtana, mijareke nîqaþê
ye. Çêkirina bername û afirandina rêxistina bi navê PKK’ê, ji girêdana
bîranînan û þahadeta Hakî KARER ve hate destgirtin û hate nivîsandin.
Di vê bingehê de di her girse û heremê de endam beþtarkirin pêwîstiya
yekîtî û welatpareziyê bû. Ev her dû hevalên Tirk Hakî KARER û Kemal
PÎR, di navbera gelan de ji bo biratî û piþtgiriyê, mînakên herî mezin
in. Hakî hevalê me yê herî bi wêrek û dildar bûn. Yê ku rewþa min herî
zû têdigîhiþtin bû. Bi awayeke mîsoger rêhevaleke mirovahiyê bû. Ji me
pir bawer bû. Bi awayeke wêrek digot “Ezê bibim, têkoþereke vê dozê.”
Bê ku ez jê re tiþteke bibêjim, wê heman demê de pêk dianî. Hakî Karer
têkoþerê vê dozê yê herî bi cewher, dilrast û têkoþerê herî dijwar bû.
Weke heval Mazlum, Hayri, Kemal Pir, Ferhat Kurtay kadroyên pêþeng ên
partiyê yê ku bi rojiya mirinê û çalekiya þewitandinê ve roleke pir
mezin liyîstin. Weke komployeke hûndorîn para xiyanetê jî heye. Di wê
demê de rewþ ewqas giran û tevlihev bû ku, di dîrokê de wek
“Berxwedaniya zindana Amed’ê” ve bersiv hate dayîn. Tiþta ku dihatin
sipartin komployeke klasîk bû. Armanc û hedefa yekem, tevayî girtîyên
siyasî û þewqa wan bû. Devlet ketibû rêyeke pir bêrehm, ev jî bandora
xwe pir dikir. Lewre “Berxwedaniya zindana Amedê” piþtî bîst sal jî
weke kevneþopiyeke zindî didome û ji bo gûhartina polîtîkaya zindanê
roleke dîrokî leyîst. Di xeta azadiya Gel a PKK’ê de weke sembola
helwest û seknandinê, cîhê xwe girt.Bîranîna HAKÎ KARER ve girêdan, me
bir îlana PKK’ê, girêdana bîranîna berxwedanê zindana Amed’ê jî me ber
bi pêngava 15’ê tabaxê ve bir e.
Ez bûm Mem û Derwêþê
Evdiyê hemû Zîn û Edûleyan. Min ji axîna dawî ya Manî, Mazdek û Babekan
em bigirin, tenêbûna Kerbela ya Hûseyîn, eþqa haqiqetê ya Hallaci
Mansûr peyeya dostaniyê ya Pîr Sûltan, hilgirte.
Min
pirsgirika netewî re wisa destpêkir. Piþtre bihara 1980 de careke din
kom giranî didan hûndor. Bi awayeke bêbextewarî girtina Kemal Pîr
encamê vê yekê bû. Bi rastî jî Kemal Pîr dikaribû biba milê rastê.
Pêvajoya 12’dê êlûnê nû destpê kiri bû. Li hember vê êrîþ û daxtê ku
dihat sipartin, pêwîstiya girêdana xeta wî, pêngava 15’ê tabaxê hate
rewa dîtin. Pêvajoya nû bi awayeke kiryarî destpê dikirin. Ger þehîdên
rojiya mirinê nebana, belkû em þêwazeke cûda de bimana. Dijwartî
bangawazî ji dijwartiyê re dikir. Êdî dîrok rêka dijwariyê de pêþve
diçû. Pêvajoya panzdê tebaxê di heman demê de ji wasiyeta Mazlum doðan
ya ku dibêje “Pêwîst e dengê me ji cîhanê re bê belav kirin” re
bersiveke bû. Li hember van rastî û rûmetiyan, comarê di cewher de na,
di þêwazê de hedef girtin derdiket pêþ. Ber bi salê 1980 ve hem kesayet
hem jî PKK wisa þêwaz digirt, pêþberî min rastiya komar bandoreke
serekî bû. Pejrandina nasnameya Kurt mileke, ji bo geleke bike bin
tirbê, her cûran rê û rêbaz di rojevê de bû. Nasname û kesayeta min ku
li gor pêvajoyê taybetmendî û þêwaz girti bû, di vê rewþê de xebateke
herî wate ku ez bikim, ji potansiyel û hêza Kurdan tiþteke derxistina
holê bû. Ji bo bîranîna þoreþkerên Tirkiyê û þehîdên me yê mezin Hakî
Karer re, ancax me bi tevger û rêxistineke wisa ve bersiv bida. Konaxa
bîrdozî û teorîk ku ez gîhaþtim, dû tiþtên bingeh bandora xwe dikir. An
bi baweriyê ve girêday beþtarbûneke dilnizm û dirûst, an jî beþtariyeke
bi cewherê teorîk û hêza bîrdoziyê re girêday.
Di nava
PKK’ê de sembola nirx û rûmetên herî bilind di serî de Mazlum Doðan,
Kemal Pîr, Hakî Karer, Hayrî Durmuþ, Mahsûm Korkmaz û bi hezaran
þehîdên rûmet bi hevsenga vê her dû þêwazê ve beþtarbûn û têkoþiyan.
Beþtarbûneke bi cewher, van hevalan heta dawî berbi helwesteke leheng
ve bir e. Di dîroka PKK’ê de sembola girêdan û abîdeyên pir mezin hene.
Hakî, Mazlum, Kemal, Mehmet Hayrî, Ferhat, Mahsum, Taylan Özgür, Berzan
Öztürk, Zîlan, Bêrîtan, Bermal û pir þehîdên ku ez nikarim navê wan
bilêvbikim, mînakên hevaltiya mezin hene. Ev nirx û rûmetên têkoþînê
weke pîrtûkeke bi wate ku pêwîst e herdem bê xwendin in. Ji bo wê PKK’ê
weke ku win fêmdikin nikarin bidin þixûlandin.
PKK, em
bêjin Zeynep, ew kesayeteke çawa bû? cesaret û girêdaneke çawa bû?
çalekiyeke çawa bû? ev rêxistin û bîrdoziyeke çawa ye? PKK ne
têgîhîþtina wê ye, PKK rastiya wê ye. PKK Hayrî ye, Kemal ê, Hakî ye.
Weke lehengên mezin beþdarbûna dîroka bi wate ye. Ev nirx wisa bi hesan
nehate destxistin. Niha ez di jiyanê de, þehîdên ku xwe kirin xwelî û
bi xweliyên xwe ve, xwe ji nû de afirandin hîm bigirim? an taybetmendî
û alimandinên we yê jiyana biçûk? Di vir de win ê pir vekirîbin. Ezê
nûnertiya ciwantî ya girêday û hevaltiya bi azwerî ku bi Hakî ve destpê
kir, bi Zîlan ve gîhaþt nirxeke, gihaþt ezmanê bikim. Ger win dixwazin
artêþ û þer fêm bikin, divê win destpêke xelakeyên vê zîncîrê tê çi
wateyê fêm bikin. Bi vê ve winê xwe bikin xelakeyeke vê zîncîrê. Ev
girêdana þehîda ye. Dema Þehîdên me yê yekem Hakî Karer hate kûþtin,
dinê li serê min ve hate xira kirin. Tu hêza min nîn bû ku ez
tolhildana wê bigirim. Di milekê mezinbûna vê têkoþînê, milekê din ez
ber bi çûndinê bûm û milêke din de jî þahadetên pir mezin heye. Gelo li
hember vê rewþê em dikarin çi bikin? Jiyanî kirina rêxistineke, jiyanî
kirina xwe û jiyanî kirina wasiyeta þehîdan heye. Pêwîst bû ku em li
gor girêdana bîranîna wê bersiveke mezin bidin. Axaftineke Kemal Pîr
hebû dibêje “Ey sûbayê dijmin ê kontirgerîlla Êsat Oktay, ji bo ku tû
kêyfxweþ nebî, ez tûcar nabêjim dilopeke av bide min. Ez ji te re tûcar
lawahî nakim. Ez ji te re baþiyeke wisa tûcar nakim.” Dîroka PKK ya
lehengî di vir de ye. Lehengî, heta dilop û hênasa xwe ya dawî ji
dijminê xwe re lawahiyê nake. Nirx û bedewiya herî mezin jî ev e.